2-kronan har tillverkats under lång tid, och äldre båtar får ibland problem med vatteninträngning i mellanskrovet. Nya båtar trycktestas för att garanterat vara täta, och de håller sig täta i många år. Här har vi samlat våra bästa råd för att hålla din båt i toppskick. 2-kronan är en båt som varar länge!
TIPS
Det lättaste sättet att hitta läckor är med hjälp av tryckluft. Trycksätt båten genom dyvikan med en kompressor, och lyssna efter var det pyser ut luft. För att hitta exakt var det läcker, använd en blomspruta eller liknande och spruta vatten blandat med diskmedel på misstänkta punkter. Bubblar såpvattnet läcker det!
2-kronan är tillverkad i glasfiberarmerad polyester, samma material går utmärkt att reparera båten med. På så sätt får båten nästan obegränsad hållbarhet. Materialet hittar du i byggvaruhus eller båttillbehörshandlare. Yttersta skiktet är i gelcoat, färgkoder för olika årsmodeller hittar du här.
KLASSISKA LÄCKOR OCH HUR DU FIXAR DEM
Mastfoten är skruvad med fyra skruvar ner i en träplatta under däck. Läcker det här rekommenderar vi att lossa mastfoten och återmontera med Sikaflex samt större skruvar. Lägg gärna en Sikaflex-fog runt mastfoten efter att du skruvat dit den igen. 2-kronan hade en annan mastprofil fram till 2003, med en annan mastfot, den hittar du här.
Centerbordsgenomföringen tar upp en del stötar vid grundstötning. Efter ett antal grundstötningar finns risk för läckage i skruvhålen, framförallt de två främre skruvarna. Ersätt med större skruvar och Sikaflex i alla skruvhål. Äldre version
Bottenplattan för centerbordstrumman sitter skruvad i skrovet på äldre båtar. Skruvar under vattenlinjen är såklart en känslig punkt, kontrollera dessa. Plattan är tänkt att ta upp stötar vig bottenkänningar, är den sprucken rekommenderar vi att byta den. Nyare båtar är istället utrustade med en glasfiberinsats, och alla skruvar är ovan vattenlinjen. Det finns också 2-kronor med en polyuretan-insats.
Självlänsen i skrovet, under aktertoftet. Nyare 2-kronor har ett mässingsbeslag i självlänsen, det saknades på äldre båtar med risk för läckage som följd. Har din 2-krona mässingsbeslaget är det troligen inte här det läcker. Saknas det monteras det enkelt, använd rikligt med Sikaflex för montering.
Inspektionsluckorna är en del av 2-kronans vattentäta konstruktion. Är o-ringarna torkade, skadade, eller saknade sluter luckorna inte tätt. Kontrollera o-ringarna i inspektionsluckorna, ersätt vid behov. Standardmåttet på inspektionsluckor är idag 170 mm, kontakta oss om du har ett annat mått.
Nedre roderfästets nedre skruvar sitter under vattenlinjen. Äldre 2-kronor har en träplatta i akterspegeln som beslaget skruvas i, på nya är denna ersatt av en platta i glasfiber. Tar rodret i botten ska det nedre roderbeslaget ta upp kraft, vilket kan få till följd att vatten tar sig in genom skruvhålen. Större skruvar och Sikaflex gör susen även här. Ett tips är också att borra nya hål genom roderfästet och in i båten, om det är svårt att få fäste i de gamla skruvhålen. Har du en väldigt tidig 2-krona, med roderfästet av vinkelmodell, rekommenderar vi att du uppgraderar till den nuvarande. Det v-formade roderfästet har vi i reservdelslager.
Dyvikan sitter också under vattenlinjen, se till så att det är monterad tätt med Sikaflex.
Självlänsarna i akterspegeln ska också vara monterade med Sikaflex.
Skrov och däck tillverkas i två formar, delarna limmas sedan samman. Kontrollera om dessa separerat från varandra, och limma ihop dem igen om så är fallet. Vi rekommenderar epoxilim- eller glasfiberspackel. Glasfiberspackel fungerar också utmärkt för att reparera mindre skador i skrovet med. Applicera limmet eller spacklet rikligt, och använd tvingar för att sammanfoga delarna under härdning.
Hoppas att tipsen var till hjälp, har du fler frågor är det bara att höra av sig till oss på info@kronavarv.se
Comentarios